سئو چیست؟

مرکز نوآوری و شتابدهی تیمی‌نو

در دنیای امروزی، اینترنت به عنوان یک مخزن بزرگ از اطلاعات، محصولات و خدمات عمل می‌کند. در این دنیای بزرگ، دیده شدن به یک رقابت همیشگی تبدیل شده است، چون منابع اطلاعاتی که در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، هر روز بیشتر می‌شود.سئو (SEO) یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization)، مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی‌ها و فرایندهای فنی و محتوایی است که باعث می‌شود صفحه‌های وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو رتبه‌های بالاتری داشته باشند. رسیدن به این رتبه‌های برتر و حفظ آن‌ها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبه‌ها تلاش می‌کنند. پس بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، یک فرایند ادامه دار است.سئو در دنیای امروز بیش از همیشه به یک الزام برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. دانش سئو و پیاده‌سازی اصولی آن، یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیروزی در رقابت برای فروش بیشتر است. در این مسیر ابتدا باید با اصول اولیه و سپس روندهای به‌روز سئو آشنا باشید.

تعریف و مبانی SEO

سئو در هسته خود، یک رشته چند وجهی محسوب می‌شود که شامل بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف یک وب‌سایت برای بهبود دیده شدن آن در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) است. هدف اولیه سئو، افزایش ترافیک ارگانیک (غیر پولی) به یک وب‌سایت است و این امر را از طریق ترکیبی از استراتژی‌ها و تکنیک‌ها به دست می‌آورد.

اصول اساسی سئو 

۱. ارتباط معنایی محتوا و هدف

موتورهای جست‌وجو تلاش می‌کنند تا مرتبط‌ترین نتایج را برای درخواست‌ها به کاربران ارائه دهند. سئو تضمین می‌کند که محتوای یک وب‌سایت با هدف جست‌وجوی مخاطبان آن مطابقت دارد.

۲. قابلیت خزیدن Crawlability

موتورهای جست‌وجو، ربات های خودکار، معروف به خزنده crawler یا کراولر را برای کاوش در وب و فهرست صفحات وب ارسال می‌کنند. با بهینه‌سازی فنی، مطمئن می‌شوید که این ربات‌ها می‌توانند به راحتی به محتوای سایت دسترسی داشته باشند و آن را فهرست کنند.

۳. تجربه کاربری User Experience

انواع سئو فقط مربوط به موتورهای جست‌وجو نیست. ایجاد تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان وب‌سایت هم در این فرایند دخیل است. برخی از این موارد شامل بارگذاری سریع، سازگاری با موبایل و ناوبری آسان است.

۴. محتوای با کیفیت

محتوا در دنیای سئو پادشاه است. محتوای باکیفیت، آموزنده و جذاب، نه تنها بازدیدکنندگان را جذب می‌کند، بلکه بک لینک نیز به دست آورده و رتبه جست‌وجو را افزایش می‌دهد.

تکامل تاریخی موتورهای جست‌وجو

الگوریتم نوآورانه PageRank سئو گوگل، نحوه رتبه‌بندی صفحات وب توسط موتورهای جست‌وجو را متحول کرد. PageRank به جای تکیه صرف بر تطابق کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت پیوندهایی را که به یک صفحه اشاره می‌کنند، در نظر گرفت که نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری ارائه می‌داد.از آن زمان، موتورهای جست‌وجو به تکامل خود ادامه دادند. آن‌ها باهوش‌تر، شهودی‌تر و قادر به درک پرسش‌های زبان طبیعی شده‌اند. این تکامل، سئو را به یک روش همیشه سازگار تبدیل کرده است که در آن به روز ماندن با الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو ضروری است.

نقش کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی، بلوک‌های سازنده سئو هستند. آن‌ها کلمات و عباراتی هستند که کاربران هنگام جست‌وجوی اطلاعات وارد موتورهای جست‌وجو می‌کنند. تحقیق درست کلیدواژه، سنگ بنای یک استراتژی موفق SEO است. این فرایند شامل شناسایی کلمات کلیدی و عباراتی است که بیشترین ارتباط را با محتوا و مخاطب هدف شما دارند.هنگامی‌که این کلمات کلیدی را شناسایی کردید، باید به صورت استراتژیک در عناصر مختلف وب‌سایت شما و خصوصا سئو محتوا ادغام شوند، از جمله:

۱. عنوان

عنوان یک صفحه وب، یک عنصر حیاتی برای موتورهای جست‌وجو برای درک موضوع و ارتباط آن است.

۲. توضیحات متا

این خلاصه‌های مختصر، در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند و می‌توانند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارند.

۳. تگ‌های هدر

استفاده صحیح از تگهای هدر (H1، H2، H3 و غیره) به ساختار محتوا کمک می‌کند و اهمیت بخش‌های مختلف آن را نشان می‌دهد.

۴. بدنه محتوا

به طور طبیعی، گنجاندن کلمات کلیدی در محتوای شما برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب ضروری است، البته باید از استفاده بیش از حد از کلمه‌هت خودداری کنید چون می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

۵. آدرس صفحه‌ها

URL‌های مناسب که حاوی کلمات کلیدی هستند، به کاربران و موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند محتوای صفحه را درک کنند.

۶. متن جایگزین تصویر یا Alt

متن جایگزین، توصیفی متنی برای تصاویر است که نه تنها دسترسی را بهبود می‌بخشد، بلکه در هنگام استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، به سئو کمک می‌کند.

تاثیر سئو روی ترافیک وب‌سایت و مشتریان

۱. افزایش بازدید وب‌سایت :سئو به‌طور کلی با هدف بهبود دیده شدن وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) عمل می‌کند. زمانی که کاربران اطلاعات یا محصولات را به صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند، معمولاً روی یکی از نتایج برتر کلیک می‌کنند. اینجاست که سئو وارد عمل می‌شود.

۲. اهمیت سئو محتوا:محتوای باکیفیت و مرتبط، رگ حیات سئو است. موتورهای جست‌وجو مانند گوگل در درک اهداف و انگیزه کاربر (Search Intent) بسیار حرفه‌ای شده‌اند. درنتیجه با تولید محتوایی که با هدف و انگیزه جست‌جوی کاربر مطابقت داشته باشد، نه تنها ترافیک ارگانیک جذب می‌کنید، بلکه اعتبار کسب‌کار آنلاین خود را هم بیشتر می‌کنید.

۳. نرخ تبدیل و تعامل کاربر:افزایش ترافیک وب‌سایت بدون شک یک دستاورد مهم است، اما این تنها بخشی از معادله موفقیت SEO خواهد بود. درگیری کاربر و نرخ تبدیل هم به همان اندازه معیارهای مهمی‌هستند.

۴. عامل تجربه کاربری:تجربه کاربری (UX) جزء کلیدی سئو است. هنگامی‌که وب‌سایت شما به راحتی قابل پیمایش است، سریع لود می‌شود و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد، کاربران بیشتر احتمال دارد که در آن بمانند. درنتیجه صفحات بیشتری را باز می‌کنند و اقدامات دلخواه شما را انجام می‌دهند.

انواع سئو؛ ۳ روش بهینه‌سازی سایت

سئو داخلی و سئو خارجی و سئو تکنیکال (فنی).

سئو On Page چیست؟

به بهینه‌سازی ساختار داخلی خود وب‌سایت مانند محتوا، کد و ساختار، سئو داخلی یا آن پیج گفته می‌شود. برخی تکنیک‌های سئو داخلی عبارتند از:

  • بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • طمینان از سازگاری وب‌سایت برای موبایل
  • بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در سراسر محتوا
  • تولید محتوای باکیفیت بالا که آموزنده و جذاب باشد.

سئو Off Page چیست؟

این نوع از انواع سئو، فرآیند بهبود پروفایل بک لینک (ساختار کامل لینک گرفتن از وب‌سایت‌های دیگر) یک وب‌سایت است. در این استراتژی، تعداد و کیفیت لینک‌هایی که از سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما می‌آید، تحلیل و بررسی می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌دهد. تکنیک‌های سئو خارجی عبارتند از:

  • وبلاگ نویسی مهمان در وب‌سایت‌های دیگر
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انجمن های آنلاین
  • ساخت بک لینک از وب‌سایت‌های با کیفیت بالا یا رپورتاژ نویسی

سئو خارجی فرایندی پیچیده‌تر و زمان‌برتر از سئو داخلی است. با این حال، می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو بسیار موثر باشد. در بخش لینک‌سازی، به تفصیل درباره مهم‌ترین تکنیک‌های این نوع از سئو صحبت کردیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا فنی همان‌طور که از نام آن مشخص است، روی ساختار و بنیاد سایت تمرکز دارد. این نوع از سئو وب‌سایت، بهینگی ساختار سایت را هدف قرار داده تا برای موتورهای جست‌وجو قابل خواندن باشد و ربات‌های خزنده بتوانند درک بهتری از سایت پیدا کنند. در سئو تکنیکال باید روی تجربه کاربری، سرعت بارگذاری، کد و ساختار و درنهایت معماری سایت کار کنید. بدون انجام تکنیک‌های سئو تکنیکال، با سئو داخلی و خارجی نمی‌توانید به رتبه‌های برتر نتایج جست‌وجو برسید.

از جمله تکنیک‌های مهم سئو فنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه‌سازی ساختار و URL سایت
  • پیداکردن و رفع محتواهای تکراری
  • طراحی بهینه سایت برای موبایل و دسکتاپ
  • بهینه سازی کد و اندازه فایل‌‌ها برای بارگذاری سریع
  • استفاده از سرچ کنسول برای نمایه‌سازی (Indexing)
  • ایجاد نقشه (سایت‌مپ XML) سایت واضح و اصولی

لینک‌سازی؛ ایجاد مسیرهای دیجیتال

لینک بیلدینگ فرایند به دست آوردن لینک از وب‌سایت های دیگر به وب‌سایت شما و همچنین لینک‌دهی داخلی در وب‌سایت است.

در لینک‌سازی، دو نوع لینک اصلی وجود دارد:

  • لینک‌های ورودی: این‌ها لینک‌هایی از سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما هستند.
  • لینک‌های خروجی: این‌ها لینک‌هایی از وب‌سایت شما به وب‌سایت های دیگر هستند.

لینک‌های ورودی برای سئو مهم‌تر از لینک‌های خروجی هستند. چون لینک‌های ورودی به نوعی به‌ عنوان یک رای اعتماد از سایر وب‌سایت ها دیده می‌شوند و به بهبود اعتبار و رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کنند.

نتیجه

برای موفقیت در سئو باید محتوای ارزشمند در اختیار مخاطبانتان قراردهید، با موتورهای جستجو سازگار باشید و اعتبار و ارزش خود را با سرمایه‌گذاری روی سئوی خارجی و لینک سازی به موتورهای جستجو نمایش دهید. بی توجهی به هریک از این سه جنبه باعث می‌شود نتایج سئو سایت شما ناامید کننده باشد.مساله مهمی که در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد ماهیت پویای الگوریتم‌ها و رقابت دایمی بین کسب و کارها برای کسب رتبه بهتر در گوگل است، در نتیجه مهم است که یک استراتژی سئو دائمی و بلند مدت برای خود تدوین کنید. بدین منظور بایستی بصورت مستمر وضعیت وبسایت خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید. ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. همچنین بروز بودن و اطلاع از آخرین تغییرات فضای وب و الگوریتم‌های گوگل به شما کمک خواهد کرد تا از رقبابتان عقب نیافتید. با مشترک شدن در خبرنامه نردبان، آخرین مطالب مربوط به سئو و بازاریابی دیجیتال را در اینباکس خود دریافت کنید و دانش سئو خود را بروز نگه دارید.