انگیزه، نیروی محرکه ای در افراد است که آنها را به نحوی پیش می راند که بتوانند عمل کنند. انگیزه های کارآفرینی گام های لازم برای تبدیل شدن افراد به کارآفرین است. محققان تحقیقات مختلفی در مورد انگیزه های کارآفرینی انجام داده اند و با عوامل متعددی مواجه شده اند که باعث ایجاد انگیزه برای کارآفرینی می شوند.
بسیاری از محققان بر تمام ویژگی های خاصی که کارآفرینان باید در اختیار داشته باشند موافق نیستند. در حقیقت، مواردی ذکر شده است که در آن کارآفرینان موفق، همه ی ویژگی هایی را که از طرف کارشناسان به عنوان کارآفرین موفق شناخته شوند، نداشتند.
از این رو، محققان انگیزه هایی را که بر روند کارآفرینی تأثیر می گذارند شناسایی می کنند و به این نتیجه رسیده اند که این روحیه کارآفرینی، تنها نتیجه عمل انسانی نیست، عوامل خارجی مانند اقتصاد، در دسترس بودن سرمایه کسب و کار، رقبا و مقررات دولتی نیز عوامل مهمی در کارآفرینی هستند.
کار کردن وکسب درآمد از طریق کارآفرینی، کار سادهای نیست، زیرا در دنیای امروز هر کارآفرینی علاوه بر رکود اقتصادی و رقبا، با بازخوردهای منفی زیادی روبرو است که اگر به آنها توجه زیادی نشان دهد، باعث از بین رفتن انگیزه وی میشود. کارآفرین بودن بی شباهت به این نیست که شما ناخدای یک کشتی بادبانی در دریای پر خروش و متلاطم کسب و کار باشید. شما وظیفه دارید کشتی و سرنشینان آن را به ساحل موفقیت برسانید و برای این کار باید انگیزه کسب و کار بالایی داشته باشید. هر کارآفرینی ممکن است گاهی اوقات انگیزه خود را از دست بدهد، مخصوصا اگر کارآفرین در ابتدای راه باشد و راه زیادی را طی نکرده باشد. هر کارآفرینی باید کلید از دست ندادن انگیزه کسب و کار خود را داشته باشد و قدرتمند عمل کند.
راههایی برای افزایش انگیزه کسب و کار در کارآفرینان
1-در جهت رسیدن به اهداف اصلی خود شفاف و راسخ بمانید. 2-اهداف شخصی خود را تنظیم کنید. 3-دستورالعمل ثابت، حفظ نگرش خوشبینانه در هنگام شکست در کسب و کار 4-داستان پیروزی کارآفرینهای دیگر، اهرمهایی برای انگیزه کسب و کار5-به یاد داشته باشید که کار برای دیگران، هدر رفتن استعداد و خلاقیت است.6-هر روز دوباره شروع کنید.7-حفظ سلامتی با یک روال همیشگی 8-افراد باانگیزه را برای کسب و کارتان جذب کنید.
توضیح چند مورد از مهمترین راه ها
1-در جهت رسیدن به اهداف اصلی خود شفاف و راسخ بمانید:
هر کارآفرینی باید بداند که اگر اهداف کلیدی خود را فراموش کند و دچار روزمرگی شود، در نهایت از بین میرود. بهترین راه برای اینکه انگیزه کسب و کار، همیشگی باشد این است که بدانید دقیقا کجا قرار است بروید و چگونه به آنجا میخواهید برسید. با اتمام هر روز کاری، اهداف خود را به یاد آورید و در ذهن خود آن را تأیید نمایید. گاهی لازم است اهداف کسب و کار را برای همکاران خود نیز تکرار کنید تا فراموش نشود که هدف اصلی از ایجاد کسب و کار چه بوده است.
2-اهداف شخصی خود را تنظیم کنید:
علاوه بر داشتن اهداف اصلی در کسب و کار، هر کارآفرینی دارای ارزشهای اصلی در زندگی کسب و کاری خود است که این ارزشها معمولا به اهداف شخصی در کسب و کار تعبیر میشوند. متأسفانه بسیاری از افرادی که کسب و کار خود را شروع میکنند، فراموش کردهاند که اهداف شخصی خود را ایجاد کنند و برخی افراد هم این اهداف شخصی را در ابتدای امر ایجاد کردهاند و آنها را با گذشت زمان، از یاد بردهاند. پس برای به وجود نیامدن چنین مشکلی بهترین راه این است در شروع به کسب و کار، دلایل شخصی خود را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بنویسید.
3-داستان پیروزی کارآفرینهای دیگر، اهرمهایی برای انگیزه کسب و کار:
داستانهای زیادی از موفقیت کارآفرینان در دنیای واقعی وجود دارد. میتوانید از این داستانها بهعنوان منبع انگیزه استفاده کنید و مهمتر اینکه از این داستانها یاد بگیرید و کسب تجربه نمایید. شاید مشکلی در کسب و کارتان داشته باشید و از آن غافل هستید و با خواندن سرگذشت کارآفرینان دیگر، متوجه مشکل و راهحل، همزمان، شوید.
4-به یاد داشته باشید که کار برای دیگران، هدر رفتن استعداد و خلاقیت است:
گاهی اوقات کارآفرین فشار زیادی را متحمل میشود. در این اوقات کار کردن برای دیگران و رئیس داشتن، برای کاهش مسئولیتها، آسانتر به نظر میرسد از راهی که بهعنوان یک کارآفرین انتخاب کردهاید. هیچوقت فراموش نکنید که چرا یک کسب و کار برای خودتان راه انداختهاید. به یاد داشته باشید که کار کردن برای دیگران و تحت امر بودن دیگری، باعث هدر رفتن استعداد وخلاقیت شما میشود. زمان شما دیگر در اختیار خودتان نیست و باید در قبال زمان و ذهن خود به دیگری پاسخگو باشید. وقتی به این موارد فکر کنید و اینکه فشارهای به وجود آمده موقتی هستند و با تلاش و گذشت زمان همهچیز درست میشود انگیزه کسب و کار بهعنوان یک کارآفرین به شما برمیگردد.
5-افراد باانگیزه را برای کسب و کارتان جذب کنید:
اگر در معرض دید اطرافیان خود هستید و مدام برای هوشتان مورد تشویق دیگران قرار میگیرید احتمال زیادی دارد که در جای اشتباهی قرار گرفتهاید و مسیر را اشتباه طی کردهاید. فراموش نکنید که بزرگترین منبع انگیزه کسب و کار این است که افراد پرشور و خوشبین در اطراف خود داشته باشید که آرزوهای بزرگ و ذهنهای باز و درخشان دارند. همیشه تیمی را تشکیل دهید که به رشد شما کمک کنند، موجب تقویت فکری شما شوند و ذهن شما را محدود نکنند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه هر کارآفرینی برای رسیدن به هدف نهایی، راهی طولانی و پر فراز و نشیب پیش رو دارد باید انگیزه کسب و کار را بهصورت دائمی حفظ و تقویت کند. همانطور که در متن مقاله آمده است مشتری، تیم، اهداف، سلامتی خود و ذهن؛ محوریت موفقیت در هر فرد کارآفرین است که ذهن و نوع اندیشه وی نسبت به هر کدام از موارد ذکرشده موجب انگیزه کسب و کار میشوند.