MVP

مرکز نوآوری و شتابدهی تیمی‌نو

حداقل محصول قابل پذیرش نسخه‌ای از محصولی جدید است که تیم‌ها برای جمع‌آوری حداکثر میزان اطلاعات معتبر از بازخوردهای مشتریان و آگاهی از نوع رفتار آنان نسبت به محصول مورد نظر با صرف کمترین تلاش و هزینه عرضه می‌کنند.

مفهوم MVPاز نظر اریک رایز

اولین گام ، ورودبا حداکثر سرعت ممکن به مرحله ساخت محصولی با حداقل ویژگی های قابل قبول (MVP) است.MVP نسخه ای از محصول است که با حداقل مقدار تلاش وحداقل مقدار زمان توسعه،فرآیند ساخت ارزیابی و توسعه را طی میکند.محصول ناقص نیست بلکه محصول براساس نیاز مشتری ها ساخته میشود. قابلیت ها و امکانات اضافه ندارد مگر بر اساس نیاز مشتری.

ویژگی های MVP

1-کاربردی بودن محصول 2- پذیرفتنی بودن 3-مورد نیاز کاربر باشد. 4-قابل اعتماد باشد.5-ظاهر مناسبی داشته باشد.6-برای شما ارزشمند باشد.7-پیچیده نباشد.

 1-مورد نیاز کاربر باشد:این محصول باید مورد نیاز مشتریان هدف باشد. در واقع شما ابتدا باید نیاز های مخاطب خود را در نظر بگیرید و سپس سعی کنید تا محصولتان را مطابق با سطح نیاز و خواسته‌های آن‌ها تولید کنید. پس محصول MVP که نتواند نیازی را در مشتری ایجاد کند، مناسب تولید و سرمایه‌گذاری نیست. به عبارت دیگر محصول شما باید برای مشتری قابل استفاده باشد.

2- قابل اعتماد باشد:ویژگی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، قابل اعتماد بودن محصول است. اعتماد شرط اول هر کسب و کاری است و در صورتی که محصول شما مطمئن و قابل اعتماد نباشد، مشتری نمی‌تواند به شما اعتماد کند و در نتیجه کسب و کارتان توسعه پیدا نخواهد کرد. برای قابل اعتماد بودن محصول نباید در تعریف و ارائه درباره آن افراطی عمل کرده و بزرگنمایی کنید.  

3- ظاهر مناسبی داشته باشد:ظاهر محصول نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و با انتخاب و فروش آن رابطه مستقیم دارد. مشتریان علاوه بر کاربردی بودن، شیفته ظاهر محصولات نیز می‌شوند و در صورتی که از محصول خوش‌شان بیاید آن را خریداری خواهند کرد. پس علاوه بر ویژگی‌های عملکردی، به ویژگی‌های ظاهری و نوع طراحی محصول خود نیز توجه داشته باشید تا بتوانید تاثیر بهتر و مثبت­تری بر روی مشتری بگذارید.  

4- برای شما ارزشمند باشد:به عنوان دیگر ویژگی مهم یک محصول MVP باید به ارزشمند بودن اشاره کنیم که برای تولید‌کننده حائز اهمیت است.در صورتی که قصد داشته باشید برای تست بازار هدف و مناسب بودن ایده آن را در تولید و عرضه کنید، باید چالش‌ها و مشکلات متعدد موجود در مسیر خود را نیز در نظر بگیرید.با در نظر گرفتن مشکلات و چالش‌ها در طی تولید محصول متوجه خواهید شد که آیا ایده مورد نظر به حدی ارزشمند است که تمام سختی‌های مسیر را متحمل شوید یا خیر. پس محصول مورد نظر علاوه بر ارزشمند بودن برای مشتری، می‌بایست برای تولید‌کننده نیز ارزشمند باشد.  

5- پیچیده نباشد.:آخرین ویژگی یک محصول MVP، عدم پیچیدگی زیاد است. توجه داشته باشید نمونه‌ای از محصول مورد نظر شما باید به حدی ساده و قابل فهم باشد تا ابهام و سوالات متعدد و زیادی را در ذهن مشتری یا سرمایه‌گذار به وجود نیاورد. معمولاً محصولات پیچیده در طراحی و استفاده، برای مشتریان مطلوب نخواهند بود.  

اهداف ساخت MVP چیست

  • پاسخ دادن به نیاز‌های مشتری 
  • سنجش بازار هدف و میزان سودآوری محصول 
  •  جذب سرمایه برای استارتاپ و جلب توجه و اعتماد سرمایه‌گذاران 
  • بررسی نحوه قیمت‌گذاری محصول 
  • بررسی و سنجش فرضیه‌های موجود 
  • در نظر گرفتن بازخورد اصلی مشتریان در هنگام مواجه با محصول 
  • بررسی میزان عرضه و تقاضا 
  • تخمین هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای تولید انبوه محصولات 
  • میزان ارزشمند بودن محصول مورد نظر برای مشتریانِ 
  • تدوین و تعیین استراتژی دقیق برای پیشبرد اهداف 
  • سنجش میزان قابلیت‌های مورد نیاز برای اضافه شدن به محصول

مراحل ساخت MVP

تعیین اهداف خود و مشتریان

شناسایی رقبا و بازار هدف

آماده ‌سازی لیست امکانات ضروری 

ساخت محصول MVP 

مزایای ایجاد MVP

۱- بازگشت سرمایه یا ROI بالا، با ریسک پایین:این مورد بدین معناست که در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین ریسک، حداکثر ارزش ممکن را در محصولی ایجاد می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، بهتر است قبل از اینکه محصول نهایی را به مشتری ارائه دهیم، نیازهای مشتری را شناسایی کنیم و محصول را مطابق با نیازهای او بسازیم.قبل از اینکه ۱۰ امکان و ویژگی جدید در محصول خود قرار دهید، نظرات و نیازهای مشتریِ خود را درمورد محصول جویا شوید، چراکه ممکن است مشتریان ۱ یا ۲ مورد از ویژگی‌های مدنظر شما را بخواهند و به گنجاندن ۸ ویژگی دیگر در محصول، نیازی نباشد. با نساختن آنچه موردنیاز مشتری نیست، می‌توانید در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید.

۲- کاهش زمان و هزینه‌ توسعه‌ محصول:ابتدا درمورد ایده‌ خود تصمیم نهایی بگیرید و بعد به‌سراغ توسعه‌ محصول بروید. هرگز قبل از اطمینان از رفع نیازهای مشتری یا حل مشکل موجود، به تیم‌سازی و فروش و بازاریابی محصول نپردازید.

۳- درجریان‌گذاشتن سریع مشتریان:زمانی که اولین محصول خود را ساختید، آن را در معرض دید مشتریان قرار دهید تا هم مشتریان‌تان را زودتر بشناسید و هم نیازهای واقعی‌شان را. پس از این مرحله می‌توانید محصولی بسازید که دقیقا مدنظر مشتری است. در این مرحله، بازخورد مشتری، برای تکمیل ساخت محصول نهایی کمک خوبی به شما می‌کند.

مزایای شناخت مشتری:

اخذ بازخورد سریع‌تر درمورد محصول یا خدمات خود؛

شناخت راحت‌تر بازار هدف.

تشکیل ساده‌تر کمپین‌های تبلیغاتی در فرایند فروش؛

۴- پیداکردن متقاضیان اولیه‌ محصول:نسخه‌ تکمیل‌نشده‌ محصول خود را تنها در اختیار مشتریان خاص خود قرار دهید و نه هرکس.قبل از رونمایی از محصول، باید بدانید افرادی که در همان گام نخستِ عرضه، خواهان محصول شما هستند، چه کسانی‌ا‌‌ند. این افراد در واقع فارغ از اینکه محصول اولیه‌‌تان کمبودهایی دارد و هنوز نسخه‌ نهایی آن محسوب نمی‌شود، اولین کسانی هستند که مشتاقانه به‌دنبال حل مشکل‌شان از طریق محصول یا خدمات شما هستند. اگر بتوانید این متقاضیان اولیه را که همیشه هم وجود دارند، شناسایی کنید، تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی برای جذب افرادِ بیشتر، ساده‌تر خواهد بود، چراکه از طریق همین افراد می‌توانید کم‌وکاستی‌های محصول خود را شناسایی و اصلاح کنید.