کارآفرینی

مرکز نوآوری و شتابدهی تیمی‌نو

امروزه توجه به کارافرینی و پرورش زمینه­ های تحقق آن در جوامع یک ضرورت است، به طوری که بر اساس تحقیقات می­توان گفت که عوامل و قابلیت­هایی وجود دارد که پرورش این قابلیت­ها موجب توسعه کارآفرینی در افراد می­شود. براساس گزارش مركز آمار ايران، بیش از پنج و نيم ميليون نفر فاقد شغل در كشور وجود دارد، كه سهم شايان توجهي از آنان را فارغ­ التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي­دهند. اشتغال فارغ ­التحصيلان دانشگاهي از مشكلات اصلي كشور و آموزش عالي است؛ بنابراين كارآفريني به عنوان موتور محرك اقتصاد مي­تواند به افزايش ميزان اشتغال، بهره ­وري و قابليت مولد بودن دانشجويان كمك كند و و از ميزان بيكاري فارغ­ التحصيلان دانشگاهي بكاهد. از اين­ رو شناسايي مهارت­هاي كارآفريني و توسعة آن­ها در دوران تحصيل مي­تواند در ارتقاي دانش توانايي­هاي دانشجويان و  زمينه­ های اشتغال دانش­ آموختگان مؤثر باشد.کار آفريني عبارتست از فرايند ايجاد ارزش از راه تشکيل مجموعه منحصر فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها فرايندي است که منجر به ايجاد رضايتمندي و يا تقاضاي جديد مي گردد.بر اساس تعریف شومپيتر کارآفرینی ارائه کالايي جديد؛ ارائه روشي در فرآيند توليد جديد؛ گشايش بازاري تازه؛ يافتن منابع جديد و ايجاد هر گونه تشکيلات جديد در صنعت میباشد.

کارآفرين

1)كارآفرين دارای ايده و فكر جديد است. 2)كارآفرين در پی ايجاد كسب وكار است) نه تنها نوشتن طرح تجاري بلكه جمع‌آوري منابع، تشكيل تيم و راه اندازي كسب وكار نيز برعهده اوست). 3)كارآفرين ريسك‌پذير است. مخاطره‌هايي كه كارآفرين تحمل مي‌كند لزوماً فقط ريسك مالي نبوده و گسترده‌تر از آن است. 4)كارآفرين محصول يا خدمت جديد به بازار ارائه مي‌كند، يعني كارآفرين بايد نتيجه‌ي كار خود را در بازار ببيند.

صفات و ويژگي‌هاي کارآفرينان

1)نياز به توفيق و توفيق طلبي 2) مرکز کنترل دروني 3)ريسک پذيري 4) نياز به استقلال 5) خلاقيت ونوآوری 6) تحمل ابهام7)ارزش آفرینی

نمونه هایی از مهارت های کارآفرینی

  • مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار و تجاری
  • مهارت‌های مرتبط به حیطه رهبری و پیشبرد کار گروهی
  • ارتباطات و مهارت نحوه گوش سپردن به مخاطب (مشتری یا همکار)
  • مهارت‌هایی مرتبط به نحوه خدمت‌رسانی به مراجعین
  • مهارت‌های مالی
  • مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله
  • مهارت‌هایی در رابطه با تفکر انتقادی
  • مهارت‌های تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی
  • مهارت‌های فنی و تکنیکی
  • مدیریت زمان و مهارت‌های سازمانی
  • مهارت‌های برندسازی، بازاریابی و شبکه

اصول کارآفرینی

کارآفرین شدن، به این معنا نیست که با داشتن چند ایده خلاق بتوانید یک کارآفرین موفق شوید. باید بدانید که کارآفرینی نیز دارای اصولی می‌باشد که باید آن‌ها را رعایت کنید. اصول کارآفرینی 6 مورد می‌ باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پذیرفتن ناکامی‌های گذشته و پذیرفتن مسئولیت اوضاع فعلی
  • همواره مطالعه داشتن
  • کسب اعتماد به نفس
  • اجرای ایده‌ها و تصمیمات
  • کمک گرفتن از دیگران
  • تسلیم نشدن
  • داشتن پشتکار
  • دوری از افرادی که شما را از مسیر باز می‌دارند

فرآیند کارآفرینی

1-یافتن فرصت 2-ایده پردازی برای فرصت 3-اجرای ایده4-رشد ایده

عوامل کلیدی کارآفرینی

1-شناختن هدف 2-داشتن انگیزه ودید وسیع 3- بکارگیری خلاقیت های ذهنی 4-جامع پذیربودن 5-داشتن پشتکار،شجاعتو تسلیم نشدن 6-واقع بین بودن

انواع کارآفريني

1- کارآفرینی فردی 2-کارآفرینی درون سازمانی 3-کار آفرینی سازمانی 4-کار آفرینی شرکتی 5-کارآفرینی اداری 6-کارآفرینی از راه دور7-کارآفرینی فرصت گرایانه 8-کارآفرینی اطلاعاتی9-کارآفرینی دولتی 10-کارآفرینی اکتسابی

در ادبيات کارآفريني انواع ديگري از کارآفريني به چشم مي خورد که در اينجا به عناوين  برخي از آنها اشاره مي شود: 1)کارآفريني پايدار؛ 2)کارآفريني اشتراکي؛  3)کارآفريني محلي؛ 4)کارآفريني پاسخگو؛ 5) کارآفريني بين المللي؛ 6)کارآفريني اجتماعي؛ 7)کارآفريني تکنولوژيک.

  1. کارآفرینی فردی: در کارآفرینی فردی، فرد کارآفرین به طور مستقل و جداگانه اقدام به کارآفرینی می­کند.  
  2. کارآفرینی سازمانی: شومپيتر مي­گويد: نيازي نيست كه كارآفريني يك كار فيزيكي خاص باشد. هر محيط اجتماعي روش خاص خود را براي كارآفريني دارد. یك سازمان مي­تواند محيطي را فراهم آورد كه در آن تمام اعضا بتوانند در انجام امور كارآفريني شركت كنند. افراد بسياري كه سازمانها را رها كرده و خودشان سازمان جديدي تاسيس مي­كنند، نمايانگر آنند كه اكثر سازمانها قادر نيستند محيطي را براي كارآفريني خلق كنند. البته برخي افراد فقط براي تاسيس يك سازمان جديد، سازمان خود را ترك مي­كنند و شرايط محيطي داخل سازمان اهميت چنداني برايشان ندارد. اما بسياري از افراد در صورت وجود حمايت متناسب در سازمان مي­مانند. سازماني كه چنين محيط داخلي را خلق مي­كند سازماني كارآفرين تلقي مي­شود. البته حضور كارآفرينان در سازمانها منعكس­كننده كارآفرين بودن يك سازمان نيست .
  3. كارافريني درون­ سازمانی: در کارآفرینی سازمانی فرد کارآفرین در درون یک سازمان از قبل تاسیس شده(موجود) اقدام به انجام کارآفرینی می­کند. 

نتیجه گیری

در مسئله کارآفرینی افراد باید خلاقانه و نوآور عمل کنند تا بتوانند در چنین عرصه جهانی پیشرفت و به موفقیت برسند. تعریف کارآفرینی بیان می‌کند که انتخاب و قدم درست در همین مسیر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر سازمانی می‌تواند انجام دهد.

کارآفرین به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود که با روشی سودمند و افکار نوآور درصدد حل مشکلات هستند. اغلب کارآفرینان به فکر سود و یا ایجاد شغل نیستند، اکثرا به فکر بر طرف نمودن مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی مردم هستند.