بازاریابی

مرکز نوآوری و شتابدهی تیمی‌نو

بازاریابی چیست؟

فرایند بازاریابی هنر برقراری ارتباط موثر با افراد و معرفی محصول به شیوه ارزش آفرین برای جذب مشتری است که به فروش می انجامد به گونه ای که باعث افزایش فروش و سود شرکت شود.

اساس بازاریابی بر صرفه جویی بنا شده صرفه جویی در زمان، هزینه ها و منابع انسانی در حقیقت بازاریابی مناسب ترین بخشی که یک شرکت میتواند در آن حضور موثر داشته باشد را پیدا میکند و به کار شرکت هدف میبخشد.

چهار رکن بازاریابی

کالا یا خدمات (Product)

توزیع یا محل (Place)

قیمت گذاری (Pricing)

ترویج (Promotion)

انواع بازاریابی

بازاریابی مفهوم پیچیده و دارای انواع مختلفی است که حداقل شامل ۱۶ نوع میشود که از شتاخته شده ترین آنها میتوان به بازاریابی عصبی، بازاریابی پارتیزانی  بازاریابی دهان به دهان بازاریابی اینترنتی و بازاریابی ویروسی اشاره کرد که در ادامه به انها میپردازیم

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ : پیوندِ علومِ مغز و اعصاب با دنیای کسب‌وکار، بازاریابی و برندینگ. جایی که علومِ شناختی، رابطۀ میان احساسات و مفاهیم سختِ بازاریابی را به یکدیگر پیوند می‌دهد. هدف وکاربرد بازاریابی عصبی یا نورو مارکتینگ بهبود ارتباطات مشتری و کمپین های بازاریابی، با استفاده از ابزارهایی از قبیل علوم اعصاب، روانشناسی و علوم رفتاری است

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ روشی است برای معروف کردن یک برند که بر اساس برانگیختن تعجب یا واردکردن شوک به مخاطبان از طریق روش‌های غیرمتعارف کار می‌کند. این روش باعث شهرت و افزایش آگاهی از برند می‌شود.

بازاریابی دهان به دهان وقتی است که محصول یا خدمات یک شرکت وارد صحبت‌های روزمره مردم می‌شود. بنابراین، این نوع تبلیغات برای شرکت هزینه‌ای ندارد جز اینکه باید تجربه خوبی برای مشتریانش رقم بزند

بازاریابی ویروس‌وار Viral marketing روشی از بازاریابی دهان‌به‌دهان آنلاین است که همانند ویروس زیستی، ویروس رایانه‌ای یا میم اینترنتی در شبکه اجتماعی، ایمیل و شبکه‌های موبایل به صورت متن، تصویر، کلیپ، فیلم کوتاه، تصویر متحرک انجام می‌گیرد.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ Digital marketing  نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود.