اگر به فکر راه انداختن یک استارتاپ افتاده اید احتمالاً این سوال اولین سوالیه که از خودتون میپرسید چون که درصد زیادی از استارتاپ ها توی ماه های ابتدایی راه اندازی شکست میخورند دونستن اینکه یک ایده استارتاپی مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشه تا احتمال موفقیت شما را افزایش بده خیلی مهمه
منحصر به فرد است
یک ایده باید ویژگیهای منحصر به فردی داشته باشه؛ ویژگیهایی که اون رو از رقبایی که همون نوع محصول یا خدمات رو ارائه میدهند متمایز کنه
این ویژگی رو میشه با کیفیت خدمات یا محصولات شیوه قیمت گذاری خدمات مشتری روش تولید یا مواد تشکیل دهنده به دست آورد.
بازار درحال رشدی دارد
در صورتی میتونید کسب و کاری حول ایدهتون ایجاد کنید که برای ایده ی شما بازار وجود داشته باشه اینکه ایده شما الان بازار خوبی داشته باشه هم کافی نیست. اگر قرار باشه چند سال دیگه هیچ نیازی به خدمات یا محصول شما وجود نداشته باشه بهتره همین امروز کنارش بگذارید. برعکس اگر بازار آینده ای روشن و در حال رشد داشته باشه میتونید به موفقیت اون امید بیشتری داشته باشید.
رقابت کمی در آن ایده وجود دارد
برای راه اندازی یک استارتاپ بهتره به دنبال موضوعات نو و خلاقانه باشید که توی اون رقابت کمتری وجود داشته باشه پس بهتره به سمت قسمتی از بازار برید که توسط رقبا مورد استفاده قرار نگرفته به این فضا اصطلاحاً اقیانوس آبی گفته میشه اگر میخواهید وارد اقیانوس آبی بشید کافیه نیازهایی از مشتریان رو پیدا و حل کنید که رقبا به اون توجهی نداشته اند.
سود آور و مقیاس پذیر است
اگر ایده ی شما مشتری زیادی رو جذب کنه ولی سودآوری نداشته باشه عملاً شکست خورده پس قبل از شروع بهتره با تدوین طرح کسب و کار و برآورد هزینه و سود ایده ی خودتون از لحاظ سودآوری بررسی کنید.