ایده: چکیدهای از فکر به صورت خام است که دارای هماهنگی و منطق بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.
صاحبان ایده: شخص یا تیم حقیقی مبتکر و صاحب ایده نو در سطوح مختلف تحصیلی.
واحد فناور: واحدهای فناور (شرکتها) دارای هویت حقوقی مستقل از پارک و مرکز رشد هستند و با توجه به اساسنامه یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعهایی، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی در راستای تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت مینمایند. این واحدها از جمله شرکتهای خصوصی و هستههای تحقیقاتی کارآفرین هستند.
دوره پیش رشد: دورهایی است که در آن به افراد یا گروههایی که دارای ایدههای نوآورانه هستند، مشاوره و آموزشهای لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده میشود. درصورت موفقیت در این دوره و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا میتوانند متقاضی استقرار رسمی در مرکز رشد شوند. مدت زمان استقرار در دوره پیش رشد 6 ماه و حداکثر تا 9 ماه قابل تمدید است.
دوره رشد: دورهای است که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج میشوند. طول دوره استقرار در دوره رشد حداکثر 3 سال است.
مرکز نوآوری
مرکز نوآوری: چرخه حمایت از ایدههای نوین و دانشی تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، رسالت اصلی پارکها و مراکز رشد محسوب میشود. از این رو، مراکز نوآوری با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق – با چشمانداز توسعه فنآفرینی – از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایدههای نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه فراهم میآورد. این مراکز زیر نظر مراکز رشد و وابسته به پارک هستند. در مرکز نوآوری صرفا تیمهای نوآوری پذیرش میشوند.
اهداف مرکز نوآوری
– بسترسازی برای پیادهسازی ایدههای نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده
– ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان
– پذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقا فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیتهای گروهی
– هدایت نوآوران به سمت ثبت اختراع، شرکت در مسابقات علمی و جشنوارهها و ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد
وظایف مرکز نوآوری
· پذیرش صاحبان ایده
· کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت نوآورانه
· هدایت صاحبان ایده برای پیادهسازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاورههای مورد نیاز
· تشویق و ترغیب نوآوران به راهاندازی کسب و کارهای دانشی
· ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد واحدهای فناور
· تلاش برای فراهم آوردن حمایتهای قانونی برای حفظ حقوق مالکیت فکری
· حمایت از صاحبان ایده در راستای کاربردی نمودن ایدههای علمی
مزایای پذیرش و استقرار در مرکز نوآوری
· بهرهمندی از خدمات مرکز نوآوری
· همافزایی از طریق ارتباط با سایر تیمهای نوآور و خلاق عضو مرکز نوآوری
· آشنایی با فضای کسبوکار خصوصی
مرکز رشد واحدهای فناور
مرکز رشد واحدهای فناور: مرکز رشد در تعریفی کلیشهای و متداول، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفهای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه کسبوکارهای جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینههای مختلف منتهی به فناوری متشکل شدهاند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی میکند.
براساس تعریف فوق، میتوان دریافت که مرکز رشد یک سازمان حمایتی است. این مرکز از کارآفرینانی که به دنبال راهاندازی کسب و کارهای جدید و فناورانه هستند، حمایت مینماید تا بتوانند ضمن راهاندای کسب و کار جدید و مبتنی بر دانش، در جامعه شغل ایجاد نموده و با ارائه کالاها و خدمات تخصصی و فناورانه خود، هم سطح فناوری را در جامعه بالا برده و هم بتوانند از این رهگذر منافع مادی خود را تامین نمایند. بنابراین نوپا بودن کسب و کار، جدید، تخصصی و فناورانه بودن موضوع آن و قابلیت تجاریشدن محصولات (کالا / خدمات) آن واحد نوپا، سه شاخص مهم برای عضویت در مراکز رشد است.
مزایای پذیرش و استقرار در مرکز رشد: بهرهمندی از مجاورت با متخصصین حرفهای، تسهیل در فرآیند تجاریسازی فناوری ، بهرهمندی از خدمات مرکز رشد ،بهرهمندی از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان
پارک فناوری
پارک فناوری یک سازمان دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و مراکز رشد و مراکز نوآوری به عنوان مراکز وابسته به پارک و تحت مدیریت آن فعالیت مینمایند. پارک فناوری همچنین میتواند در دل خود شرکتهای کوچک و متوسط رشد یافته، پژوهشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شرکتهای بزرگ و انجمنهای علمی را جای دهد.
نتیجه گیری
مراکز سه گانه بالا (مرکز نوآوری، مرکز رشد واحدهای فناور، پارک علم و فناوری) میتوانند ایدههایی را که منجر به تولید کالاهای جدید و فناورانه یا ارائه خدمات جدید، تخصصی و فناورانه میشوند، پذیرش نمایند. همچنین شرکتهایی که کالا و خدمات آنها ساخته و آماده شده و در حال حاضر قابلیت تجاریسازی دارند نیز، میتوانند در مرکز رشد یا پارک فناوری پذیرش شوند.