تیم سازی یک تکنیک مدیریتی و ازنقش های مدیریتی است که برای بهبود کارایی و عملکرد گروههای کاری در سازمانها و در راستای نظم بخشیدن به کارها و استفاده درست از افراد در کارها به کار گرفته میشود.تیم سازی پیوندهای قوی تری بین اعضای یک گروه ایجاد می کند. تک تک اعضا به یکدیگر و تفاوت هایشان احترام می گذارند و اهداف و انتظارات مشترک دارند.تیمسازی میتواند شامل تعامل روزانهای باشد که کارکنان هنگام کار با یکدیگر برای انجام الزامات شغل خود درگیر میکنند. این شکل از تیم سازی طبیعی است و اگر گروه وقت بگذارد تا مجموعه ای از هنجارهای تیم را ارائه کند، می توان به آن کمک کرد. این هنجارها به اعضای گروه کمک می کند تا بدانند چگونه در تیم و سایر اعضای سازمان تعامل مناسب داشته باشند.
انواع تیم
- تیم اجرایی
- تیم فرآیندی
- تیم فرماندهی
- تیمهای پروژه
- تیم توسعه (بهبود محصول)
- تیمهای مشورتی
- تیم های حل کننده مسأله
- تیم های متخصص (تیم های چند وظیفه ای)
- تیمهای عملیاتی
- تیمهای خودگردان
- تیمهای مجازی
- تیمهای مدیریتی
هدف از تیم سازی چیست؟ چرا یادگیری این مهارت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟
واضح است که برای پیشرفت یک مجموعه کاری، حتی اگر افرادی توانمند استخدام شوند و مدیر نیز فردی بسیار لایق و دارای دانش کافی باشد، اگر روحیه کار تیمی در میان آنها وجود نداشته و مدیر مربوطه با اصول تیم ورک آشنا نباشد؛ به ناچار چنین مجموعای محکوم به شکست خواهد بود.
فرآیند تیم سازی چیست؟
1- مشخص کنید که چرا تیم را می سازید.2- اهداف و مجموعه مهارت های مورد نیاز را مشخص کنید. 3-نقش های تیم را در نظر بگیرید.4- یک استراتژی تیم سازی را تعیین کنید.5-یک تیم از افراد ایجاد کنید.6-قوانین را تنظیم و ابلاغ کنید.7-نقاط قوت فرد را شناسایی کنید.8-بخشی از تیم باشید. 9-بر عملکرد تیم نظارت کنید.10-جلسات را برنامه ریزی کنید.
مزایای تیم سازی چیست؟
1-شناخت نقاط قوت و ضعف 2-حرکت مستقیم به سمت چشم انداز و ماموریت 3-توسعه ارتباطات و همکاری 4-تعیین نقش ها و مسئولیت ها 5-ایجاد فضای تفکر خلاق و حل مسئله 6-ایجاد روحیه اعتماد و ارزشمندی 7-شناخت تغییرات و مدیریت آنها 8-تسهیل تفویض اختیار 9-بهره وری بهتر.
معایب تیم سازی چیست؟
1- ایجاد تعارض 2-وجود اعضای ناکارآمد و غیرمولد 3-دشواری ارزیابی عملکرد فردی 4-تیم سازی هزینه بر است.
7 مهارت مهم در تیم سازی چیست؟
- مدیریت زمان
- حل مسئله
- اشتراک گذاری اطلاعات و دانسته ها
- ایجاد تفکر انتقادی
- همکاری تیمی
- رهبری و مدیریت
- ایجاد ارتباطات
سخن پایانی
تصور کنید قصد دارید به مسافرت بروید. به شما یک ماشین BMW میدهند و میگویند میتوانی با این ماشین به سفر بروی. اما ممکن است چرخهای ماشین در طول راه پنچر شود. اگر این اتفاق افتاد، تمام ابزار پنچرگیری در صندوق عقب هست و میتوانی پنچری را بگیری و به مسیرت ادامه دهی. تصمیم منطقی این است که بخاطر احتمال پنچری، فرصت مسافرت با یک ماشین لوکس را از خود نگیریم .تیم سازی در کسب و کار نیز دقیقا چنین رویکردی دارد. یک ماشین BMW برای رسیدن به اهداف سازمان است که احتمال دارد گاهی در آن مشکلات یا اختلافاتی ایجاد شود (چرخش پنچر شود). شما میتوانید با ابزار و مهارتی که در اختیار دارید، مشکل را حل کنید و از ادامه مسیر در سازمان خود لذت ببرید!