ثبت شرکت به کسب و کار شما اعتبار و چهره رسمی خاصی می بخشد و باعث جلب اعتماد برای افزایش همکاری های تجاری و همراستا با اهداف شرکت میشود
امروزه، بخش کثیری از آحاد جامعه به عناوین مختلف با حقوق ثبت در ارتباط هستند. لیکن، آشنایی با امور ثبتی و احاطه بر آن مستلزم کسب تجربه و علم مربوط به آن است و می طلبد که افراد با قوانین و آیین نامه های مختلف در ارتباط با مسایل ثبتی آشنایی کامل داشته باشند.
مراحل ثبت شرکت
ثبت شرکت 6 مرحله مهم دارد که در اینجا هر کدام از مراحل را به تفضیل توضیح خواهیم داد تا افرادی که به دنبال ثبت شرکت هستند راحتی ،سریع و بدون پرداخت هزینه اضافی بتوانند شرکت خود را ثبت کنند
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت
بعد از این که نام شرکت خود و همچنین نوع شرکت خود را انتخاب کردید باید مدارک مورد نیاز را به سازمان ها و سامانه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند ارائه کنید.
- کپی مدارک شناسائی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکاء
- ارائه شرکت نامه
- ارائه تقاضانامه شرکت
- ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره (از آبان ماه 1400 مصوب شده است)
- آماده سازی اساسنامه تکمیل شده شرکت
- دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
- ارائه وکالتنامه وکیل (در صورتی که گیرنده کار از اداره وکیل باشد)
- در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد.
- تعیین حق امضای شرکت
- تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
- ارائه 5 مورد نام حداقل 3 سیلابی به ترتیب اولویت
- ارائه مجوز (ویژه شرکتهایی که نیاز به مجوز دارند)
- ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
به طور کلی هزینه ثبت شرکت را می توانیم به ۳ قسمت تقسیم کنیم.
واریزی که باید برای اداره ثبت انجام شود
مبلغی که به عنوان کارمزد دریافت می شود
هزینه برای انتشار آگهی در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار پرداخت میشود.
مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها
پس از فراهم نمودن مدارک فوق، می بایست با ورود به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها به نشانی( http://irsherkat.ssaa.ir ) ، اطلاعات خواسته شده را تکمیل نموده و مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنید. تکمیل اطلاعات متقاضی، اولین مرحله برای ثبت شرکت از طریق سامانه می باشد. مراحل مربوط به درج اطلاعات متقاضی به شرح ذیل می باشد:
– وارد نمودن شماره ملی شخص در صورت ایرانی بودن و شماره گذرنامه در صورت خارجی بودن. سپس معلوم کردن نوع شرکت که آیا شعبه ی خارجی است یا نمایندگی یک شرکت خارجی.
– وارد کردن اطلاعات مربوط به نام متقاضی (نام، نام خانوادگی،…)
– وارد نمودن سمت متقاضی مبنی بر اینکه اصیل است یا وکیل.
– درج اطلاعات مربوط به امضاکننده دفتر. (یعنی شخصی که اطلاعات شرکت را در اداره ثبت شرکتها تأیید می کند).
– مشخص کردن سمت امضا کننده دفتر که آیا از مدیران است یا شرکاء یا سهامداران یا وکیل رسمی وسپس کلیک بر روی کلید گام بعدی.
مراحل ثبت نام در سامانه ثبت شرکتها پس از درج اطلاعات متقاضی
- وارد نمودن پنج اسم انتخابی برای نام شرکت به ترتیب اولولیت.
با انتخاب نام شرکت یک کد رهگیری به شما داده می شود. بدین منظور، در قسمت اسامی درخواستی،پنج نام را به ترتیب اولویت وارد کنید.
برای انتخاب نام، نام هایی را انتخاب کنید که:
الف) خارجی نباشد،
ب) قبلاَ به ثبت نرسیده باشد
ج)دارای معنا و مفهوم باشد
د) با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد
لازم به توضیح است، برای برخی از اشخاص حقوقی، ثبت نام پیشنهادی آن ها منوط به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد که متقاضیان قبل از ارائه تقاضای ثبت تاسیس باید نسبت به اخذ مجوز اقدام و آن را به مدارک خود ضمیمه کند.اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد.
برای این منظور می توانید به سایت www.ilenc.ir مراجعه و نام پیشنهادی را جستجو کنید. توجه داشته باشید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد. در صورتی که نام های انتخابی از میان اسامی، عناوین و اصطلاحات باشد، نمی توان برای نام شرکت به کار برد.
مهلت اعتبار نام تایید ثبت شده برای اشخاص حقوقی نامحدود است.اگر نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر ثبت نشود تنها 3 ماه از تاریخ تایید نام اعتبار خواهد داشت.شرکت های سهامی عام تا مدت 6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس،اعتبار نام دارد.نام شرکت ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم،مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شده باشد.در این صورت هیچ شرکت دیگری حق انتخاب این نام را نخواهد داشت.
- درج موضوع شرکت بر اساس نوع فعالیت و مدت آن. ابتدا انتخاب نوع فعالیت بالاترو سپس مدت فعالیت بر اساس اینکه محدود یا نامحدود باشد و در صورت محدود بودن تعیین حداکثر مدت فعالیت به ماه.
- درج آدرس مرکز اصلی شرکت با کد پستی و یک تلفن ثابت.
- تعیین سرمایه شرکت.
- تعیین تعداد و ارزش سهم برای شرکت
- انتخاب گزینه وجود یا عدم وجود مجوز برای فعالیتهایی که نیاز به مجوز از سازمان یا ارگانهای خاص دارند و وارد کردن شماره مجوزو تاریخ مجوز در صورت نیاز به وجود آن.
- درج مشخصات اعضای شرکت. مشخصات اشخاص حقیقی چون نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و… و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی. کد پستی جهت افراد حقیقی و حقوقی و شماره ثبت جهت افراد حقوقی.
- پر نمودن فیلد تاریخ شروع سمت، مدت تصدی، تاریخ پایان اعتبار سمت و … مشخص کردن وضعیت حق امضاء و در نهایت کلید ثبت سمت شخص.
- پر کردن اطلاعات مربوط به نمایندگان قانونی. نماینده مورد نظر، نوع نمایندگی، مستند نمایندگی، شماره و تاریخ مستند نمایندگی. و تاریخ شروع و پایان نمایندگی در صورت وجود نماینده.
- ثبت اطلاعات مربوط به تأسیس شعبه چنانچه شعبه ای وجود داشته باشد. ابتدا وارد کردن کد پستی شعبه، شماره تماس واحد ثبتی شعبه، نشانی شعبه و در نهایت ثبت شعبه. چنانچه هنوز از طرف سهامداران برای این موضوع تکلیفی مشخص نشده باشد تا روشن شدن تکلیف شعب شرکت گزینه ی مربوط به نداشتن شعب را انتخاب نمایید.
- تکمیل اطلاعات سال مالی شرکت و اطلاعات روزنامه شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه شرکت.
- تایپ اطلاعات متن اظهارنامه، اساسنامه و شرکتنامه.
- انتخاب گزینه تأیید مدارک مورد نیاز، پذیرش نهایی و دریافت رسید پذیرش اینترنتی.
- امضای مدارک تأیید شده و پرینت شده از طریق سامانه توسط اعضای شرکت.
- بعد از اتمام، سامانه یک شماره ثبت می دهد که برای چاپ در روزنامه به آن احتیاج خواهد بود.
ارسال مدارک تقاضای ثبت شرکت از طریق پست
پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را امضا و از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید.
با ارسال مدارک، ممکن است 3 حالت برای پرونده شما اتفاق بیفتد:
1-رد پرونده
2-نقص پرونده
3-صدور آگهی
حضور در اداره ثبت
پس از آنکه درخواست ثبت شرکت در دو نسخه با ضمایم تسلیم متصدی ثبت گردید یک نسخه از آن در پرونده ضبط کرده و مندرجات آن را در دفتر مخصوص ثبت شرکت ها به ثبت می رساند و متصدی مزبور نسخه ثانی آن را با قید تاریخ و شماره ثبت پس از امضاء و مهر به متقاضی تسلیم می نماید و متعاقباَ صاحبان امضاء مجاز، دفتر مخصوص را امضاء می کنند.
ثبت در دفتر مزبور مانند ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی است. زیرا به موجب ماده 5 اصلاح آیین نامه ثبت شرکت ها، اداره ثبت شرکت ها در تهران و اداره ثبت شرکت در شهرستان ها در ثبت شرکت نامه قایم مقام دفتر خانه های رسمی می باشند.
درج آگهی در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران
صدور آگهی ثبت شرکت در روزنامه ی رسمی، آخرین مرحله ثبت شرکت محسوب می شود. مطابق ماده 197 ق.ت در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت، خلاصه شرکت نامه و منضمات آن طبق آیین نامه وزارت دادگستری اعلان خواهد شد.