اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که ایده های خلاقانه زیادی به ذهنتان خطور میکند باید گفت که دیگر وقتش است که به فکر یک استارت آپ باشید تا به کمک یک تیم به ایده ها و خلاقیت خود جامعه عمل بپوشانید
اما استارت آپ چالش های زیادی پیش روی خود دارند که میتوانند ایده معرکه شما را کاملا نابود کنند اگر حاضر نیستید خطر روبه رو شدن با چالش هایی مانند هزینه، منابع انسانی، سرمایه گذار و پیدا کردن یک منتور را به جان بخرید و میخواهید از ایده بی نظیر خود دست بکشید باید بگویم نگران هیچ چیز نباشید چرا که شتابدهنده ها برای به اوج رسیدن شما تمام چالشها و چاله ها را هموار میکنند
امروزه با شکل گیری و معرفی شرکتهای دانش بنیان، کلمه شتاب دهنده نیز زیاد به گوش میخورد و این در حالیست که بسیاری از افراد با این واژه آشنایی ندارند. اما شتابدهنده چیست و چه کمکی به شرکتهای نوپا میکند؟
شتاب دهنده، مرکزی برای رشد سریع و اصولی شرکتهای استارت آپی است و با سرمایه گذاری بر روی شرکتهای نوپا، درصدی از مالکیت آن را به عهده میگیرد. در مقابل این مالکیت، شتابدهندههای کسب و کار، به گردانندگان پروژه و یا شرکتها، برای موفقیت و رشد بیشتر، آموزشهای لازم را ارائه میدهند.
دنیای امروز، دنیای ایدهها و خلاقیتهاست. بسیاری از ایدهها و افکار نیاز به پرورش و حمایت دارند که در این جهت نیاز به شتابدهندهها بیش از پیش احساس میشود. شما هم داستان گوگل را شنیده اید که از یک گاراژ شروع به کار نمود و حمایت شتابدهندهها، موجب پیشرفت و رشد خیره کننده آن در مدت زمان مشخصی شد. این مراکز با جذب سرمایه، فرصتهای بی نظیری را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران خلق میکنند.
شتابدهنده (به انگلیسی Accelerator) در دنیای استارتاپها نقش مهمی را ایفا میکند. شتابدهندهها موسساتی هستند که در یک بازه زمانی مشخص، از طریق آموزش و مشاوره کسب و کار به شرکتها، در جهت تسریع و پیشبرد روند توسعه از تیمهای استارتاپی حمایت میکنند. هدف از حمایت این موسسات، تبدیل ایدههای کسب و کار به یک محصول و یا خدمات قابل فروش در زمان محدود و مشخص است. کمک گرفتن از یک شتابدهنده در ابتدای کار، چالشها را کمتر کرده و به اجرایی شدن سریعتر ایدهها کمک میکند. بیش از صدها شتابدهنده در سراسر دنیا وجود دارد که قطعاً نقش مهمی را در راه اندازی استارت آپها ایفا میکنند.
نقش شتابدهنده چیست
- کاهش ریسک کارآفرینی
- تیم سازی حرفهای
- طراحی مارکتینگ پلن و تبلیغات موثر برای استارتاپها
- امکان فراهم نمودن امکانات و تجهیزات برای استارتاپها
- حمایت از کسب و کارها در ابتدای مسیر
- بالا بردن نرخ موفقیت و افزایش سرعت رشد
انواع شتاب دهنده ها
با گسترش اکوسیستم استارتاپی توجه صاحبان کسب و کارها به شتابدهنده ها بیشتر از قبل جلب شد و انواع مختلفی از شتابدهندهها شکل گرفتند. در حال حاضر، تیمهای استارتاپی با توجه به نوع فعالیت و نیاز کسب و کار خود، باید یکی از شتاب دهندههای مناسب را انتخاب کنند.
شتابدهندههای عمومی یا جامع
شتابدهندههای عمومی بر حوزه خاصی متمرکز نیستند و محدودیت خاصی برای فعالیت شرکتها ندارند. در واقع، هر شرکت استارتاپی که شرایط ورود به مرکز را داشته باشد، مورد حمایت شتابدهنده عمومی قرار میگیرد. این نوع شتابدهنده با نام “غیر تخصصی” نیز شناخته میشود. هدف شتابدهندههای جامع، ارائه محصولاتی است که با نیازهای مشتری در بیش از یک بازار مرتبط باشند. یکی دیگر از اهداف شتابدهندههای عمومی، کمک به شرکتهای نوپا برای رسیدن به بازار هدف است. شتابدهنده عمومی در جهت حمایت از استارتاپها بر روی حوزههای زیر متمرکز است:
- اینترنت اشیاء
- فناوریهای ارتباطی
- توسعه سخت افزار
- فناوریهای ابری
- محصولات اینترنت نرم افزار
شتابدهندههای تخصصی
شتابدهندههای تخصصی در جهان با نام شتابدهندههای عمودی (vertical) نیز شناخته میشوند. برخلاف شتابدهندههای عمومی، این نوع شتابدهندهها با انتخاب حوزهای خاص رویکرد متمرکزی را در نظر میگیرند و بر روی زمینهای مشخص فعالیت میکنند. که در نتیجه باعث جذب متقاضیان همگن میشود. متقاضیان برای این شتابدهندهها توسط افراد خبره و مجرب پشتیبانی شده و این موضوع باعث افزایش اثربخشی برنامههای استارتاپ میگردد.
شتابدهنده سازمانی
شتابدهندههای سازمانی، وابسته و یا متعلق به یک شرکت بزرگتر هستند. شتابدهندههای سازمانی، یکی از هدفمندترین شتابدهندهها هستند و ماموریت مدیریت نوآوری و اجرای برنامههای شتابدهی، توانمندسازی و بالابردن نرخ موفقیت و رشد استارتاپهای زیرمجموعه را بر عهده دارند. شتاب دهندههای سازمانی به ۳ نوع با برنامههای مختلف تقسیم بندی میشود.
- برنامه نوآوری باز Open Innovation
- پایگاه نوآوری Innovation Outposts
- برنامه های شتاب دهنده سازمانی خارجی
شتاب دهنده مجازی
با پیشرفت بیماری کرونا در یک برهه زمانی، یکی دیگر از انواع شتابدهندهها با نام شتابدهندههای مجازی و یا آنلاین شروع به کار کردند. در این نوع از شتابدهنده امکان ارائه فضای فیزیکی وجود ندارد، اما ارائه تمامی خدمات همچنان به قوت خود باقی هستند.
شتاب دهنده دولتی
حمایت از شتابدهنده های دولتی همانطور که از نامش پیداست، توسط یک دولت و یا سازمانهای غیر انتفاعی انجام میشود. تمرکز اصلی این نوع شتابدهندهها بر روی توانمندسازی و حمایت از بنیانگذاران طرح و ایدهها میباشد.
سخن نهایی
شتاب دهندهها از طریق ارائه منابع مالی، فضای کاری، همکاری با صنایع مرتبط و مشاوره، به شرکتهای دانش بنیان کمک میکنند تا مراحل مختلف رشد و توسعه را سریعتر طی کنند. شتابدهندهها معمولاً با سرمایهگذاران، صندوقهای سرمایهگذاری، دستگاههای دولتی یا شرکتهای بزرگ در ارتباط هستند که در جهت حمایت از نوآوری و استارتاپها قدم بر میدارند.