عبارت است ازفرایند کار کردن با افراد، بهطوریکه این افراد و سازمانشان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارتهای جدید، تقبل مسئولیتهای جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.
منظور از hrm چیست؟
hrm مخفف Human Resource Management است.
- انسان (Human): به نیروی کار ماهر در یک سازمان گفته میشود.
- منبع (Resource): به دسترسی محدود یا کمیاب اشاره دارد.
- مدیریت (Management): به چگونگی بهینهسازی و استفادۀ بهینه از منابع محدود یا کمیاب برای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمان اشاره دارد.
بنابراین مدیریت منابع انسانی یعنی به کارگیری بهینۀ نیروی کار و منابع انسانی ماهر موجود در سازمان.
اهداف مدیریت منابع انسانی
- اهداف اجتماعی: اقداماتی در نظر گرفته شده است که پاسخگوی نیازهای اخلاقی و اجتماعی یا چالش های شرکت و کارکنان آن است. این مورد شامل حقوقی، مانند فرصت برابر و حقوق برابر، برای کار برابر است.
- اهداف سازمانی: اقداماتی که به اطمینان از کارایی سازمان کمک می کند. این مورد شامل ارائه آموزش، استخدام تعداد مناسب کارمندان برای یک کار مشخص یا حفظ نرخ بالای نگهداری کارکنان است.
- اهداف عملکردی: رهنمودهایی برای عملکرد مناسب منابع انسانی در کل سازمان است. این مورد شامل اطمینان از تخصیص منابع انسانی به تمام پتانسیل خود می باشد.
- اهداف شخصی: منابعی که برای حمایت از اهداف شخصی هر کارمند استفاده می شود. این مورد شامل ارائه فرصت برای تحصیل یا پیشرفت شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان است.
مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک
مهمترین وظایف این واحد در کسب و کارهای کوچک عبارت است از:
• پیدا کردن افراد مناسب برای موقعیتهای شغلی سازمان، استخدام نیروهای جدید و آموزش دادن به آنها
• نگهداری از اطلاعات سازمان و مدارک مربوط به کارمندان و قرارداد آنها
• اجرای قوانین کار در سازمان
• تأمین امنیت جسمی و روانی کارکنان سازمان و دریافت مجوزهای لازم
• اطلاعرسانی به کارمندان درباره وقایع سازمان و تحویل نامههای مربوط به هر کارمند
• پیشگیری از فرسایش شغلی و انگیزه دادن به کارمندان
• پیگیری فعالیتهای کارمندان
اهمیت منابع انسانی
- ایجاد و حفظ مزیت رقابتی: منابع انسانی میتواند با جذب و حفظ کارکنان مستعد و ماهر، به سازمانها کمک کند تا مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ کنند.
- افزایش بهرهوری: منابع انسانی با ارائه آموزش و توسعه به کارکنان، میتواند به افزایش بهرهوری آنها کمک کند.
- بهبود رضایت شغلی: منابع انسانی با ایجاد محیط کاری مطلوب، میتواند به بهبود رضایت شغلی کارکنان کمک کند.
- کاهش هزینهها: منابع انسانی با مدیریت صحیح منابع انسانی، میتواند به کاهش هزینههای سازمان کمک کند.
- بهبود فرهنگ سازمانی: منابع انسانی با ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب، میتواند به افزایش انگیزه و تعهد کارکنان کمک کند.
سخن آخر
هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی کمک به عملکرد بهتر در شرکتها برای دستیابی به اهداف سازمانی است. کمک به افزایش تولید و بهره وری موثرترین کمکی است که میتوان به هر شرکت و کسب و کاری در این رابطه نمود. در واقع بهرهوری استفاده موثر از منابع انسانی و مالی است. اگر چه HRM نمیتواند دخالت مستقیم چندانی در چگونگی استفاده از سایر منابع در سازمان داشته باشد ولی با توجه به حضور و دخالت عامل انسانی در تمامی صحنهها، این دپارتمان میتواند با طراحی برنامهها و سیستمهایی برای به کارگیری شایسته پرسنل، نقش مهمی در بقا و کارایی کسب و کارها ایفا کند.در حال حاضر مدیرریت منابع انسانی به عنوان یک حوزه در حال رشد و گسترش است. شرکتها به طور فزایندهای تفاوت استراتژیک یک بخش منابع انسانی خوب را تشخیص میدهند و بر این اساس روی آنها سرمایه گذاری میکنند. در نتیجه، تقاضای مشاغل منابع انسانی نیز رو به افزایش است.