بیزینس پلن یا برنامه کسبوکار یک بررسی همهجانبه و تحلیل منطقی برای ایده کسبوکار شما است که باید پیش از اقدام به راهاندازی کسبوکار حتماً آن را تهیه کنید. اگر تا به حال یک ایده تجاری را همراه با چند کار لازم برای انجام آن روی یک دستمالکاغذی دم دستتان یادداشت کردهاید، شما یک بیزینس پلن یا حداقل مؤلفههای اساسی آن را نوشتهاید. یک بیزینس پلن یا اساسا طرحی برای چگونگی انجام کسبوکارتان و نیز چگونگی رسیدن به آن اهداف است.
آشنایی با مفهوم کلی بیزینس پلن
هر فردی که به دنبال شروع یک کسبوکار جدید است، نیاز به تأمین منابع مالی دارد. اگر خودتان نتوانید منابع مالی موردنیاز را تأمین کنید مجبور هستید از سرمایهگذاران کمک بخواهید. اما هر فردی برای کاری سرمایهگذاری میکند که از سودآوری آن مطمئن باشد. به همین دلیل نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسبوکار اهمیت زیادی دارد. چرا که شما در آن هوشمندانه ترین و بهترین روشها را برای درآمدزایی بیشتر از کسبوکارتان ارائه کردهاید و هیچ سرمایهگذاری از کنار آن بسادگی عبور نخواهد کرد. شما باید با کمک یک تیم حرفهای، تمام مسیر کسبوکار خود را از نقطه شروع تا انتهای آن مشخص سازید. این کار باید به نحوی انجام شود که فرد سرمایهگذار را از سودآور بودن پروژه شما مطمئن سازد. در این طرح باید تمامی چالشها و خطرات احتمالی در پروژه شما به تصویر کشیده شده باشند و برای آنها راهحلهایی منطقی و قابلاجرا ارائه کرده باشید. این چنین است که سرمایهگذاران شما را جدی گرفته و برای همکاری با شما اعلام آمادگی خواهند کرد.
یک بیزینس پلن خوب چه بخشهایی دارد؟
بخشهایی که باید آنها را حساب شده و بدون اشتباه نگارش کنید عبارت است از:
- فعالیتهای اصلی
- ارزش پیشنهادی
- بخش مشتریان
- ارتباط با مشتریان
- منابع اصلی
- کانالهای توزیع
- شرکای تجاری اصلی
- جریان درآمد
- ساختار هزینهها
بعد از این که این بخشها را نگارش کردید نوبت به بررسی و توصیف چالشها و خطرات آن میرسد که باید برای هر یک از آنها راهحلی ارائه کنید. سپس باید خلاصه اجرایی کسبوکارتان را همراه با محصولات و خدماتی که ارائه میکنید شرح داده و در پایان به تحلیل بازار پرداخته و سرمایهگذاران را از سودآوری کسبوکارتان مطمئن کنید
اهمیت نوشتن بیزینس پلن در شروع یک پروژه
اگر بخواهیم نگاه دقیقتری به بیزینس پلن داشته باشیم میتوان گفت این طرح شبیه به یک نقشه برای مسیر شما عمل میکند. شما میتوانید از یک ابزار قدرتمند برای پیشبینی نحوه پیشرفت کارتان و مدیریت هرچه بهتر آن بهرهمند شوید. نوشتن بیزینس پلن راهنمایی برای پیشرفت شما در طول مسیر دشواری است که پیش رو خواهید داشت.
هر چند وقت یک بار لازم است بیزینس پلن خود را بازنویسی کنید؟
در همه موارد مهمترین عنصر بیزینس پلن برنامهریزی برای بازبینی است. زمانهای مشخصی را برای بررسی پیشرفت خود در مسیر اهدافتان تعیین کنید؛ این بهسادگی میتواند مثلا پنجشنبه سوم هر ماه باشد.به بیان دقیقتر، زمان آن رسیدهاست که پیشرفت خود را در نقاط عطف بررسی و دستاوردهایتان را با پیشبینیهای مالی خود مقایسه کنید. یک بیزینس پلن واقعی همیشه اشتباه است و با درنظرگرفتن بررسی و بازنگریهای منظم هرگز تکمیل نمیشود، زیرا روند بررسی و بازنگری بسیار حیاتی است.
چه کسانی به بیزینس پلن نیاز دارند؟
اگر بخواهیم بهطورکلی پاسخی برای این سؤال داشته باشیم میتوان گفت نوشتن بیزینس پلن نیازی برای همه افراد است. شما با استفاده از این طرح میتوانید تمام موارد مهم کسبوکار خود را در یک سند بهصورت خلاصه و مفید به دیگران ارائه کنید. در واقع شما قادر هستید هر سؤالی در مورد کسبوکار خود را با این طرح پاسخ دهید.اهمیت نوشتن بیزینس پلن زمانی است که قصد دارید فعالیت جدید خود را به دیگران معرفی کنید. اگر بخواهید سرمایهگذاری را به کار خود جلب کرده یا مشتریان بیشتری را در بازار پیدا کنید بیزینس پلن به کمک شما میآید. از آنجاییکه رعایت استانداردها و نحوه نگارش روی میزان موفقیت این طرح تأثیر دارند بهتر است نوشتن آن را به گروه کلید (KSYKG) بسپارید.
یک بیزینس پلن موفق چه ویژگیهایی دارد؟
۱. خاص بودن: هنگام ساخت طرح کسب و کار باید مشخص کنید که هدف شما چیست. باید به این فکر کنید که کسب و کار شما در چند سال آینده چگونه خواهد بود. در ابتدای کار، بسیار مهم است که تمام اطلاعات را در جایی بیاورید. این اطلاعات شامل تعیین ضربالاجل برای اهداف میشود. نباید فراموش کنید که بشر علاقه زیادی به عقب انداختن کارها دارد و اگر تاریخ دقیقی را برای خود و دیگران تعیین کنید، احتمال این کار بسیار کم خواهد شد.
۲. واقع بینانه بودن:این ویژگی در بیزینس پلن، از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام کار بر روی طرح کسب و کار خود باید ۱۰۰% واقع بین و صادق باشید. اگر کاملاً متقاعد نشدهاید که میتوانید فروش خود را تا ۵۰ درصد در ۶ ماه آینده افزایش دهید، به سرمایه گذاران، وام دهندگان، شرکا و کارمندان خود نگویید که به این هدف خواهید رسید.اینکه خیلی خوشبینانه به سمت جلو حرکت کنید، هم جذاب و هم وسوسه انگیز است؛ اما وقتی به آن اهداف دست پیدا نکنید، آسیب زیادی را متحمل خواهید شد. در ابتدای کار بهتر است بگویید قرار است فروش خود را ۲۰ درصد افزایش دهید، تا اینکه هدفی خیلی بزرگ برای خود مشخص کنید که دستیابی به آن غیرممکن است. دروغ گفتن در زمان نوشتن بیزینس پلن هیچ فایدهای برای شما ندارد و خیلی زود برملا میشود.
۳. انعطاف پذیر بودن:بخش معینی از برنامه شما حدس و گمان است. به همین خاطر باید بتوانید در طول مسیر خود فرضیات غلط را از برنامه حذف کنید و برای آنها برنامهای جایگزین در نظر بگیرید.ر تجارت، انعطاف پذیری حرف اول را میزند. اعتراف به اینکه اشتباه کردهاید یا اشتباهی مرتکب شدهاید، شرمآور نیست و شما این فرصت را دارید که راه و روش اشتباه خود را عوض کنید.
پنج نکته برای نوشتن سریع و آسان یک بیزینس پلن عالی
۱. آن را کوتاه نگه دارید.
۲. مخاطبان خود را بشناسید.
۳. ایده کسب و کار خود را آزمایش کنید.
۴. اهداف و مقاصد را تعیین کنید.
۵. نترسید.